אם הקמתם, או אם אתם אוטוטו משיקים עסק חברתי, ודאי חשבתם על חשיפת העסק שלכם ברשת (ואם לא, כדאי שתחשבו על זה בהקדם).

“היום כל עסק מקומי חייב להראות נוכחות ברשת” אומרת אביטל ירדני, מנכ”לית TechJump “והדבר משתלם במיוחד דווקא עבור עסקים קטנים ובינוניים, ובהם עסקים חברתיים, שתקציב השיווק שלהם מוגבל וחוג הלקוחות שלהם מצומצם ולעיתים מקומי.

שיווק מקוון, כאשר הוא נעשה נכון, מביא לחשיפה האפקטיבית ביותר ביחס להשקעה ומציע מגוון פתרונות ידידותיים לכל סוגי העסקים במסגרת תקציבית סבירה, להבדיל מאפיקי פרסום כמו טלוויזיה, רדיו, פרינט ושלטי חוצות שעלותיהם יקרות בהרבה”.

“אתר יעיל ויפה זה סופר חשוב, אבל פעילות שיווקית נכונה ומבוססת חשובה עוד יותר” מחדד אביאל סלע, יזם ומנהל ב.ל.ה דיגיטל. “כיום אין אדם שלא מחפש אותך או העסק שלך באינטרנט ולכן חשוב שהאתר לא רק יהיה יפה – אלא גם יעיל. מה זה אתר יעיל? אתר שמעביר את המסר שחשוב לך אל הגולשים ולא תמיד זה קל בעולם שמלא בפרסומות כל הזמן. אח”כ בודקים אותך בסושיאל, בטקסט, בעיצוב, בהכל – ולכן חשוב עוד יותר לבנות ולהתמיד באסטרטגיה שיווקית שמתאימה לך ולעסק שלך”.

אוקי, אז איפה כדאי להפגין נוכחות מקוונת?

אביטל ואביאל מסכימים שניהם שהפלטפורמות החשבות ביותר, עליהן אסור לוותר, הן אתר אינטרנט עצמאי ופייסבוק.

יש עוד פלטפורמות שאפשר וכדאי לנצל, בעיקר אם השירותים ניתנים בחינם. בין היתר ניתן לציין אינדקסים, כמו זאפ ואינדקס העסקים החברתיים בישראל; זירות למסחר מקוון, כמו אטסי העולמית ומרמלדה מרקט המקומית; ורשתות חברתיות כמו אינסטגרם ויוטיוב. הנוכחות בפלטפורמות השונות מקדמת את העסק ביעילות רבה כאשר התכנים השונים מפנים זה אל זה, אבל פייסבוק ואתר זה המינימום.

“אני שומעת לא פעם מבעלי עסקים קטנים ‘מספיק לי עמוד בפייסבוק – למה לי אתר אינטרנט?’ אבל אתר אינטרנט הוא נכס דיגיטלי משמעותי, זהו כרטיס ביקור דיגיטלי שנמצא בשליטה מלאה שלך.

  • אתר אינטרנט גורם לך להיתפס כמקצועי יותר ומאפשר לך ליצור ייחוד למותג שלך.
  • אתר אינטרנט מעורר מידת אמינות גבוהה יותר, ומראה שיש מי שעומד מאחורי העסק.
  • אתר אינטרנט הוא אידיאלי לקידום אורגני בגוגל.

דף פייסבוק עסקי לצד אתר אינטרנט מתוחזק ואיכותי מהווים יחד כלי יעיל מאוד בקידום העסק שלך באינטרנט: כאשר כל אחד מהם מפנה ומקשר לשני, הם מחזקים זה את זה במנועי החיפוש והאפקטיביות שלהם גדלה. חשוב לזכור שלא כולם נמצאים בפייסבוק, ויש להתחשב בסוג העסק ובקהל היעד שלכם בחלוקת המשאבים בין הפלטפורמות השונות” מסכמת אביטל.

5 טיפים להקמת אתר אינטרנט לעסק החברתי שלכם

אביאל סלע

“אתר יעיל ויפה זה סופר חשוב, אבל פעילות שיווקית נכונה ומבוססת חשובה עוד יותר” אביאל סלע מנכ”ל ב.ל.ה דיגיטל

אז החלטתם להקים אתר אינטרנט עצמאי, או לשדרג את האתר הקיים שלכם. הנה 5 טיפים שיעזרו לכם להתחיל:

נסחו לעצמכם מטרה ברורה

שאלו את עצמכם למה אתם רוצים אתר חדש ואיך הוא יסייע לעסק שלכם.

האם האתר שלכם הוא כרטיס ביקור דיגיטלי ותו לא? האם הוא אמור להביא אליכם לקוחות חדשים? האם תרצו למכור מוצרים או שירותים באתר שלכם?

בלי ניסוח ברור של מטרות האתר שלכם אתם עשויים למצוא את עצמכם מבזבזים זמן רב וכסף מיותר על אתר עם יתרונות מועטים עד לא קיימים.

הגדירו לעצמכם מה צריך האתר לכלול

אילו פונקציות תרצו שהאתר שלכם יכיל? אילו עמודים? האם הוא יכלול בלוג שבו תחלקו מהידע המקצועי שלכם? האם תרצו גלריה של עבודות קודמות שביצעתם? אולי המלצות של לקוחות קודמים? מה עם חנות מקוונת? האם תרצו לאפשר לגולשים להרשם לאתר, להגיב על פרסומים שלכם, להרשם לניוזלטר?

התמקדו בפונקציות שמקדמות את מטרת האתר שלכם. אם הגדרתם שמטרת האתר היא להביא לקוחות חדשים, עליכם לשאול את עצמכם איך תמשכו את תשומת הלב של קהל היעד הרלוונטי לכם ואיך תמירו את תשומת הלב שמושך האתר למכירות? התשובות לשאלות אלו יסייעו לכם להחליט אילו פונקציות חיוניות לאתר שלכם.

שמרו על פשטות

לפני רגע עסקנו במטרות האתר ובפונקציות שהאתר שלכם יכול לכלול. להגיד “גם את זה” על כל מטרה ופונקציה באתר שלכם זה מתכון בטוח לאכזבות ולכשלונות, גם כיוון שהמשאבים שלכם מוגבלים וגם כיוון שאתרים מורכבים מעיבים על חווית המשתמש של הגולשים בהם.

דרך טובה לשמור על פשטות היא להתנסות בחווית המשתמש של אתרים דומים לשלכם. חפשו אתרים שמנסים, לדעתכם, לענות על מטרות דומות למטרות שלכם. הגבילו את עצמכם ל-5 דקות גלישה וכתבו לעצמכם מה באתר מקדם את מטרותיו כפי שהבנתם אותן.

בחרו במערכת ניהול תוכן שמתאימה לצרכים שלכם

מערכת ניהול התוכן (CMS) היא התשתית הטכנולוגית עליה ישב האתר שלכם. בגדול, אפשר לחלק את מערכות ניהול התוכן לשתיים: מערכות בקוד פתוח כמו וורדפרס, ג’ומלה או דרופל ומערכות בקוד סגור כמו  SharePoint ו-Wix. רוב מערכות הקוד הסגור, בניגוד ל-Wix, לא מאפשרות פיתוח של תוספים לאתר על ידי צד שלישי כך שבחירה במערכת מהסוג הזה עשויה ליצור תלות גדולה מאוד בגורם שיבנה את האתר עבורכם, תלות שתתבטא לעיתים בעלויות גבוהות על כל תוספת או שינוי בפונקציונליות של האתר.

אף שניתן להשתמש בכל אחת ממערכות ניהול התוכן הפופולאריות למגוון צרכים, לרוב מערכות ניהול התוכן יש מעין התמחות. כך, למשל, וורדפרס היא תשתית מצויינת לבלוגים ואתרי תוכן (לכן בחרנו בה לאתר זה). ג’ומלה מותאמת טוב יותר לאתרי מסחר מקוון. ו-Wix מספקת מענה פשוט ונוח לאתרי תדמית.

צרו תוכן (בעצמכם)

האתר שלכם יזדקק לתוכן. אל תחכו שהאתר יעלה לאוויר כדי להחליט מה ייכתב בו. אל תחכו שמעצב האתר או המתכנת שלכם ישאלו אתכם איך לקרוא לאתר ואיזו כתובת דומיין לרכוש. ואל תקפאו על השמרים מרגע שהאתר שלכם עלה לאוויר.

חנות מקוונת חייבת להיות מעודכנת תמיד. אם בחרתם להעלות בלוג מקצועי עליכם לפרסם בו בתכיפות, כדי שגולשים ומנועי חיפוש יתפסו אותו כרלוונטי. אפילו המלצות ותמונות של פרויקטים שביצעת בעבר צריך לעדכן מדי פעם. והשתדלו תמיד לכתוב תכנים ולצלם תמונות משלכם (גולשים ומנועי חיפוש כאחד מחפשים תוכן ייחודי).

4 פונקציות שכדאי להכליל באתר שלכם

רספונסיביות

TechJump המיזם החברתי לבניה וקידום אתרים | צילום שרון גוטמן

TechJump המיזם החברתי לבניה וקידום אתרים | צילום שרון גוטמן

ודאו שהאתר שלכם מותאם לגלישה במסכים שונים. הגלישה כיום עוברת יותר ויותר למובייל, ואתר שלא נראה טוב במסכים שונים (ניידים, טאבלטים) מפסיד כניסות. הוא גם פחות נוח לגלישה וגם גורם לגוגל להוריד את הניקוד שלו ואת מידת הרלוונטיות שלו.

רוב מערכות ניהול התוכן הפופולאריות כיום מותאמות מראש למסכים שונים. אם חברת פיתוח אתרים מציעה לכם אתר לא רספונסיבי או מבקשת מכם תוספת מחיר על אתר למובייל, קחו את עצמכם לחברת פיתוח אחרת.

גוגל אנליטיקס

כלי חינמי המאפשר לכם לעקוב אחר פעילות הגולשים באתר ולנתח אותה. הוא נותן נתונים רבים ומדויקים אודות העמודים השונים – מה הגולשים עושה בכל אחד מהם, כמה זמן שוהים בכל עמוד, ואף מספק נתונים סטטיסטיים על הגולשים עצמם (כך למשל תוכלו לגלות מאיפה הופנו הגולשים לאתר שלכם, האם הם גולשים חדשים או חוזרים ומה מינם). כדאי להכיר אותו ולהשתמש בו על מנת לשפר את התכנים באתר.

מתכנן מילות המפתח של גוגל

כלי חינמי נוסף של גוגל. הוא משרת בעלי חשבון של של קידום ממומן בגוגל, אבל רלוונטי גם למי שמעוניין בקידום אורגני. אביטל ירדני מ-TechJump ממליצה להשתמש בו במסגרת קמפיין פרסום ממומן של גוגל אדוורדס בשלבים הראשונים של השיווק, מכיוון שהקידום הממומן נותן חיווי מהיר ותוצאות בזמן קצר. גם בקידום אורגני מהווה מתכנן מילות מפתח כלי שימושי, בכך שהוא מאפשר להזין את תחום העיסוק שלכם ולקבל מילות מפתח רלוונטיות לצד מידת הפופולריות שלהן והיקף משוער של תדירות העניין בהן. בכל מקרה, אביטל מדגישה כי כדאי לבדוק זאת עוד בשלב תכנון האתר ולקבוע את המושגים ומונחי החיפוש הרלוונטיים לקהל היעד שלכם, כדי להתאים את התוכן ואת תכנון מבנה האתר למושגים שאתם רוצים לקדם.

נגישות

באוקטובר הקרוב יצא לפועל חוק הנגישות המחייב כל אתר אינטרנט להיות מותאם לאנשים עם מוגבלויות כגון לקויות ראייה ושמיעה. לפני שתבחרו במערכת ניהול התוכן שלכם, כדאי לבדוק אם היא מאפשרת שימוש בתוסף נגישות חינמי. ההקפדה על נגישות חשובה במיוחד כשמדובר בעסקים עם מודעות חברתית.

3 עצות לקידום עמוד עסקי בפייסבוק

השתמשו בתוכן ויזואלי איכותי

תוכן ויזואלי

יותר תגובות, לייקים ולחיצות על קישורים | HubSpot

תוכן ויזואלי (תמונות ווידאו) אפקטיבי יותר בתפיסת תשומת הלב של הגולשים ברשת החברתית הגדולה בעולם. כמה אפקטיבי יותר? המספרים משתנים בין מחקר למחקר, אבל הרבה. על פי מחקר של HubSpot בקרב 1,545 עמודי פיסבוק עסקיים, תמונות מייצרות בממוצע 53% יותר לייקים, 104% יותר תגובות ו-84% יותר לחיצות על קישורים.

אם אין לכם מספיק תמונות משלכם תוכלו להשתמש בתמונות אילוסטרציה איכותיות ממאגרים חינמיים כמו Pixabay (אנחנו עושים את זה הרבה).

הכירו את מידות התמונות ברשת החברתית והשתדלו להתאים את התוכן הויזואלי שלכם לדרישות פייסבוק כדי להימנע מתמונות מפוקסלות או חתוכות.

כרמית חבה, מנהלת השיווק ב-ב.ל.ה דיגיטל, ממליצה לנצל את השטח הויזואלי בעמוד העסקי שלכם בתבונה “מומלץ להחליף מדי פעם את תמונת הקאבר בעמוד הפייסבוק שלכם, ואל תשאירו את התמונה ריקה, הוסיפו לה מספר טלפון או הנעה לפעולה אחרת”.

גם אם אין לכם תוכנות עריכה גרפית מקצועיות כמו פוטושופ או גימפ (החינמית) תוכלו להשתמש בתוכנות עריכה לחובבנים כמו PicMonkey או canva כדי לערוך תוכן ויזואלי או להוסיף טקסט לתמונה”.

אל תעמיסו

בניגוד לבלוגים, שנמדדים על פי כמות ואיכות התוכן הטקסטואלי שלהם, בכל הנוגע לפייסבוק – פחות זה יותר. אז אם אתם מייצרים תוכן מקצועי איכותי, פרסמו אותו באתר שלכם והשתמשו בתמונה ובמלל קצרצר כדי להפנות אליו מפייסבוק.

גם אם אתם משיקים מוצר חדש מדי שעה, מומלץ שלא לפרסם בפייסבוק יותר מפעמיים ביום. על פי מחקר של Buddy Media שפורסם באתר של Jeff Bullas פרסום של 4-1 פוסטים בשבוע, ופרסום של פוסטים שאורכם קצר מ81 תווים, מניבים את התוצאות הטובות ביותר לעמודי פייסבוק עסקיים.

 LikeAlyzerהוא כלי נחמד וחינמי שיעזור לכם לדעת אם אתם מנהלים את העמוד שלכם בצורה הכי טובה שאפשר. הכניסו את הקישור של עמוד הפייסבוק שלכם ותקבלו ניתוח והמלצות לשיפור נוכחות העמוד.

טפחו מערכת יחסים עם האוהדים של העמוד שלכם

פייסבוק הוא מדיום המיועד לתקשורת דו כיוונית. נצלו אותו כדי להכיר טוב יותר את האוהדים שלכם.

ברובד הגלוי עליכם להקשיב ולהגיב להצעות, לתגובות ולתלונות של הגולשים בעמוד, בתכיפות גבוהה ככל הניתן.

ברובד הסמוי, הכירו את לשונית נתוני השימוש של פייסבוק שתאפשר לכם להכיר את האנשים שאוהדים את העמוד שלכם ואת האינטראקציות שלהם עם התוכן שיצרתם ופרסמתם בעמוד (בדומה לגוגל אנליטיקס באתר שלכם).

2 הזדמנויות שאולי לא תרצו לפספס

מימון של עד 10,000 ש”ח להקמת אתר מסחר מקוון

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, במשרד הכלכלה והתעשייה, בשיתוף המטה הלאומי “ישראל דיגיטלית” במשרד לשוויון חברתי, תיקצבו פרויקט המסייע לעסקים להקים פלטפורמות מסחר מקוון.

“גילינו, כמו בעלי עסקים רבים בישראל ובעולם, שלקוחות רבים ממעטים לצאת לשופינג, כי הם פשוט עושים שופינג בכל רגע ובכל מקום”, אומר ערן צחי, מנהל פרויקט מסחר מקוון ארצי בסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, “זאת בעיקר בשל ההתקדמות הטכנולוגית, הלוגיסטית, הסליקה ואמון הצרכים בקניות באינטרנט.

עבור עסקים קטנים (ובעיקר עבור עסקים שנפתחו בפריפריה) המתקשים לפרוץ את תקרת הזכוכית של הביקוש המקומי, החיבור לרשת האינטרנט בשילוב עם ההתפתחות הטכנולוגית מהווים הזדמנות לשיפור מצבם הכלכלי ע”י הנגשתם בערוץ השיווק והמכירה המקוון. לאור ההזדמנות לסייע לאותם עסקים, משרד הכלכלה ומטה ישראל דיגיטלית החליטו לתמוך באותם עסקים”.

חבילת הסיוע כוללת:

  • סדנא חד יומית בנושא מסחר מקוון, המועברת על ידי מרצים מומחים בתחום.
  • ליווי של יועצים עסקיים מתחום הדיגיטל לכל אורך תהליך ההקמה של פלטפורמת המסחר.
  • מענק עד לתקרה של 10,000 ₪ בגין עלויות הקמה ושיווק הפלטפורמה באינטרנט (לדוג’: גוגל). ההטבה בנויה כך שהעסק מקבל החזר הוצאות של 50% עד לתקרה של 10,000 ₪.

לפרטים נוספים והרשמה

הקמת אתר אינטרנט עסקי, עמודים עסקיים ברשתות החברתיות וקידומם. בחינם.

עמותת עתידים, Google ו-Wix גאים להשיק את ״סטארטר דיגיטלי״ לקידום עסקים בצפון ובדרום. התכנית נותנת לכם כל מה שאתם צריכים כדי להתחיל להשתמש באינטרנט: אתר אינטרנט ב-Wix, דף עסקי ברשתות החברתיות ונוכחות ב-Google וב-Waze, כדי שכל אחד יוכל למצוא אתכם. כמו כן יעמוד לרשותכם מלווה מעמותת עתידים שיסייע בהקמה וילווה אתכם במשך חודש – והכל חינם.

הזכאות להשתתפות בתכנית מוגבלת לעסקים הפועלים באחד מ-44 ישובים בצפון הארץ ובדרומה.

לפרטים נוספים והרשמה לחצו כאן

טיפ 1 אחרון לקידום העסק החברתי שלכם ברשת

קידום עסקי ברשת זו עבודה. עבודה מורכבת. אל תחששו מלהעזר באנשי מקצוע, החל מחברות פיתוח וקידום אתרים כמו ב.ל.ה דיגיטל ו-TechJump ועד לפרילנסרים שונים. לפעמים עבודה של גורם מקצועי לא רק תשפר את הנוכחות המקוונת שלכם ותחסוך מכם משאבי זמן יקרים אלא גם תפחית בהוצאותיכם.

אם אתם חושבים לבצע את מטלות הקידום המקוון של העסק החברתי שלכם בעצמכם ודאו שיש לכם, או למי מטעמכם, מספיק זמן לשם כך. קבעו לעצמכם לוחות זמנים מציאותיים ועמדו בהם.

הדרכות והכשרות לקידום העסק שלכם ברשת אפשר למצוא באינטרנט או במרכזי מעוף ברחבי הארץ.

לפרטים נוספים והרשמה

בהצלחה.