פרסום זה הוא השני בסדרת פרסומי ארגז כלים שפותחו על ידי צוות “עשינו עסקבציונות 2000. בארגז כלים זה יתוארו ויודגמו כלים ופרקטיקות לניהול משאבי האנוש בעסק חברתי מכוון תעסוקה. במקרה של “עשינו עסק” מדובר באוכלוסיית נוער בסיכון, אך הכלים אשר יובאו כאן רלוונטיים לכל עסק חברתי שבו לתעסוקה ערך שיקומי או חברתי משמעותי. בפרסום זה נתמקד עבודה עצמאית של בני הנוער,לצפיה בחלק הראשון של ארגז הכלים לחצו כאןלהורדת ארגז הכלים המלא בפורמט להדפסה לחצו כאן.


כללי

עם הקמת המיזם ובכל עת שנדרש גיוס כוח אדם חדש למיזם מתבצע תהליך גיוס מסודר ומובנה.
תהליך הגיוס הוא מכשיר חשוב להשגת יעדי המיזם החברתי שכן הוא למעשה המפגש הראשוני של בני הנוער עם
המסגרת החדשה.

מטרות

– יצירת תחושת הצלחה באמצעות עמידה באתגר
– יצירת תחושת מחויבות למקום העבודה החדש וחיזוק תחושת השייכות לקבוצה
– הכנה ואימון לקראת תהליך קבלה לעבודה ב”עולם האמיתי”

איך עושים את זה?

תהליך הגיוס

תהליך גיוס העובדים בעסק חברתי מכוון תעסוקה מורכב מחמישה שלבים מרכזיים:

ראשית יש להגדיר את הפרופיל של המועסקים. בניגוד למעסיק רגיל המתמקד בעיקר ביכולותיהם, נסיונם והשכלתם של המועמדים לתפקיד, בהדגרת הפרופיל של מועסקים בעסק חברתי רצוי להתייחס גם לפרופיל הדמוגרפי, ההתנהגותי/תפקודי, ובמקרה של אוכלוסית נוער גם לפרופיל הלימודי של המועמדים.

אחרי הגדרת הפרופיל יש לשווק את המשרה ביחידה המטפלת הרלוונטית. השיווק הפנימי צריך להבהיר את מטרות המיזם ואת הדרישות מן המועסקים הפוטנציאליים.

בעקבות השיווק ביחידות המטפלות, העובד הטיפולי האישי של כל מועמד יבצע מיון ראשוני של המועמדים ויסייע להם להתכונן לראיון הקבלה. שלבי ההכנה כולללים שיחות מקדימיות לבירור העניין וההתאמה של המועמדים למשרה, הכנת קורות חיים ואיסוף המלצות בכתב.

בראיון העבודה ישתתפו שלושה מראיינים לכל היותר: מנהל עסקי, רכז טיפולי (שאינו העובד הטיפולי האישי שהפנה את המועמד לראיון) ונציג מטעם הגורמים היזמים.

תשובות קבלה / אי קבלה לתכנית ימסרו על ידי המנהל העסקי יומיים לאחר הראיון לכל המאוחר.

%d7%aa%d7%94%d7%9c%d7%99%d7%9a-%d7%94%d7%92%d7%99%d7%95%d7%a1

תהליך הקליטה

תהליך הקליטה מתחיל בפגישת היכרות עם צוות המיזם, בחתימה על חוזה עבודה אישי המפרט את הזכיות והחובות של העובד במיזם ובהתחייבות לתקנון המיזם. כל עובד חדש בעסק חברתי מתקבל לתקופת התנסות / התלמדות שאורכה נקבע מראש ובמהלכה נבחנת התאמת העובד/ת למיזם ולהיפך. במידת האפשר רצוי להצמיד לכל עובד חדש חונך אישי – עובד מנוסה שיכשיר וילווה את העובד הנקלט.

%d7%aa%d7%94%d7%9c%d7%99%d7%9a-%d7%94%d7%a7%d7%9c%d7%99%d7%98%d7%94

דגשים ונקודות למחשבה

  • ככל שתהליכי הגיוס והקליטה יתבצעו בצורה רצינית ומחייבת יותר כך תיווצר אצל הנער/ה תחושה של הישג משמעותי ושל השתייכות למעין “סיירת” שאליה לא מתקבלים בקלות. זהו גם אימון טוב לקראת כניסה לעולם התעסוקה האמיתי.
  • תוכן קורות החיים ואיכותם אינם משמעותיים; החשיבות היא בהשקעה בתהליך וברצינות שהמועמד/ת מוכיח/ה בעצם הכנתם. כתיבת קורות חיים מסודרים או הקלדתם דורשת מהנער/ה חשיבה ממוקדת והתעמקות בהישגים שלו/שלה התמקדות חיובית ומחזקת.
  •  ההמלצות האישיות הן הזדמנות עבור הנער/ה לחפש אנשים שמאמינים בו/בה ומכירים את הצדדים החיוביים שלו/שלה. איסוף ההמלצות יכול להיות חוויה חיובית ראשונה מסוגה עבור בני נוער רבים שרגילים להבעת אי-אמון ודחייה מסביבתם.
  • ברוב המקרים מטרת ראיון העבודה איננה סינון המועמדים, שכן תהליך הסינון האמיתי מתבצע לפני כן. רובם המוחלט של המרואיינים יתקבלו לעבודה, אבל ריאיון מאתגר יאפשר להם להתנסות בהתמודדות לא פשוטה ולחוות הצלחה.
  • למיזם חדש כדאי לגייס בני נוער “חזקים” יחסית (כאלה שהוכיחו רצינות ומחויבות למסגרת הטיפולית, בעלי כישורים מתאימים ורלוונטיים וכו’). כשהמיזם מתייצב והקבוצה מתגבשת ניתן להוסיף בהדרגה בני נוער “חלשים” יותר.

כלי עבודה

דוגמא מהשטח | תהליך מיון עובדים בסניף ארומה אפלייד ברחובות

ארומה אפלייד הינו בית קפה תחת המותג ארומה שנותן שירות לעובדי חברת ארומה אפלייד ברחובות.
תהליך הגיוס והקליטה של קפה ארומה אפלייד כולל:

  1. טופס להפניית מועמדים לעבודה
  2. טופס מידע למועמד
  3. סדנת מיון
  4. קליטת עובד חדש טופס מידע לעובד

1. טופס להפניית בני נוער לארומה אפלייד דגשים להפניית בני הנוער למיזם

  • גילאים: 16-18 (מקרים חריגים ידונו איתנו).
  • הפנייה תעשה כשיש לנער לפחות 6 חודשים לעבודה (לא מתאים לתלמידים הפנויים רק בחופשות הקיץ).
  • בני נוער מנותקים, יחויבו להשתלב בלימודים על פי תכנית אישית (קורסים/ מיומנויות/ היל”ה).
  • הפניית בני נוער שביצעו עבירה יש ליידע אותנו על כך ולבדוק עם הנער/ה את התייחסותו לעניין (לקיחת -אחריות, חרטה וכו’), נער שבמהלך העסקתו במיזם יבצע עבירה, עבודתו בבית הקפה תיפסק.
  • שימוש בסמים הנער/ה חייבים להיות בתהליכים של מודעות ובתהליך של טיפול בנושא. –
  • בכל תקופת העסקה ימשך הקשר עם איש הטיפול שהפנה את הנער/ה.

 טרם הפניית בני הנוער, חשוב להכין את בני הנוער לקראת כניסתם לעבודה:
– לבדוק עם הנער/ה את מידת המוטיבציה שלו/ה.
– לבדוק עם הנער/ה מה צפויים להיות קשייו ולהרחיב את אופציות דרכי ההתמודדות שלו/ה עימם.
– הפנייה לעבודה כחלק מתכנית טיפול להדגיש מול בני הנוער כי אין מדובר במקום עבודה נטו, אלא כאמצעי להתקדמות אישית וליצירת שינוי.
– בתקופה הראשונית של עבודתו יש ללוות את הנער בעיקר בנושא של ההתמדה וההגעה לעבודה, בשל הקושי בהתמדה בתקופה זו, עלולה להיפגע יכולתו להסתגל ולהתכוון לתהליך השינוי.
– מתן אינפורמציה רחבה ככל האפשר לבני הנוער על סוג העבודה, דרישות התפקיד, ותהליך המיון.
– רצוי לא לחכות להודעה על גיוס עובדים מחודש, אלא להחל את בדיקת התאמת הנער/ה לאורך הקשר איתו ועם המיזם.

2. טופס מידע למועמד

אופי העבודה, דרישות התפקיד ותהליך המיון

  • משמרת בוקר: 07:00-15:00 , משמרת ערב: 15:00-21:00
  • מינימום 2 משמרות בשבוע
  • תפקידים: שטיפת כלים, פינוי שולחנות, עבודות מטבח, הובלת סחורה, בר שתייה חמה, קופה.
  • ישנן אופציות לקידום:
    – אחראי מטבח
    – סגירה בקפיטריה הקטנה
    – עובד בוגר
    – ועוד
  • העבודה כרוכה ומרובה בניקיונות
  • מיונים למיזם מתקיימים אחת לשישה חודשים בממוצע, באופן קבוצתי. בכל מיון יוגדר מספר העובדים הנדרש וכן אוכלוסיית היעד (בני נוער מנותקים/ בני נוער לומדים).
  • תהליך המיון כולל:
    1. התכנסות ומילוי שאלון אישי למעומד, שיחה קצרה הכוללת את תיאור התפקיד ותנאי העסקה.
    2. תרגילי דינאמיקה קבוצתית.
    3. סימולציות יחס לניקיונות, יחס לסמכות ותודעת שירות. –
    4. ראיון אישי.

תנאי העסקה תשלום על כל הזכויות על פי החוק

– תשלום על בסיס שעתי, שכר מינימום על פי גיל העובד/ת.
– תשלום ימי הבראה כחוק.
– תשלום נסיעות )כרטיסיית נוער(.
– תשלום ימי חופשה.
– פיצוי פיטורין לעובדים מעל שנה המסיימים בשל גיוס/ שירות לאומי.

מסמכים נדרשים: פנקס עבודה, תעודת זהות וחשבון בנק.

שימו לב: שלב ההכנה חשוב מאד. ככל שהכנת הנער/ה תהייה רחבה ומעמיקה סיכויי הצלחתו/ה יגברו.

3. סדנת מיון

נערך יום מיון אליו מוזמנים כל הנערים המעומדים לעבוד במיזם. מטרת יום המיון היא לדמות לנערים, תהליך מיון אמיתי מהו, ולנסות להמחיש להם בצורה הטובה ביותר את המציאות והאתגרים איתם הם עומדים להתמודד במיזם.
חשוב לציין שהנערים מגיעים ליום המיון לאחר שעברו מיון ראשוני על ידי היחידה הטיפולית המלווה והביעו רצון לעבוד במיזם.
את המיונים מעבירים זהבה (רכזת טיפולית במיזם) ואורן (מנהל עסקי של המיזם).

הסדנא מחולקת לשני חלקים:
1 . בחלק הראשון נחלק את בני הנוער לקבוצות קטנות, כך שבכל קבוצה ישתתפו כ- 5 נערים/ות.
לפניך 4 סיטואציות, הצג בפני הקבוצה את תיאור המצב ותן לקבוצה להתייחס אליו.
מרגע זה הימנע מהתערבות כלשהי ותן לקבוצה לדון בסיטואציה שהצגת.
לפניך רשימה של דגשים להתרשמות:
1. סבלנות ואורך רוח
2. יחס לסמכות
3. תודעת שירות
4. יחס לעבודת ניקיון

סיטואציה ראשונה:
לאחר שבוע שלם שעבדת במטבח, לשמחתך אחראי המשמרת קבע כי היום תעבוד בבר. במהלך היום בגלל הלחץ
שנוצר, אחראי המשמרת מעביר אותך חזרה למטבח. אתה נכנס למטבח לחוץ, מלוכלך ומבולגן ועכשיו אתה זה
שצריך לנקות את כל הלכלוך של כל היום, למרות שאתה לא לכלכת אלא אחרים.
כיצד תגיב?
סיטואציה שנייה:
מנהל המשמרת החליט שאתה וחבריך לא תעבדו יחד באף משמרת, בטענה כי העבודה המשותפת שלכם מפריעה
להליך התקין של יום העבודה.
כיצד תגיב?

סיטואציה שלישית:
נשלחת לנקות את השירותים למרות שכל היום עסקת בניקיונות בלבד. (פינוי שולחנות, שטיפת כלים וכדומה).
איך תנהג?
סיטואציה רביעית:
אתה ידוע כעובד בר מצטיין. אתה עובד בבר, המשמרת מאד לחוצה, אתה עובד קשה, ומשתדל מאד לרצות את
כולם. פתאום פונה אליך לקוח עצבני בגסות ואומר לך: “אתה לא יודע את העבודה שלך, הקפה הזה פשוט גרוע”.
מה תעשה? איך תתמודד עם התגובה של הלקוח? איך תגיב?

2 . בחלק השני נחלק את הקבוצה לשניים. המשימות שינתנו לקבוצה הינן משימות הקשורות בעבודת צוות ושיתוף
פעולה.
תן לקבוצה את המשימה ומעתה הימנע מהתערבות.
לפניך רשימת דגשים להתרשמות:
1. יכולת שיתוף פעולה ועבודת צוות
2. כריזמטיות
3. יצירתיות בפתרון בעיות
4. הובלה ומנהיגות (האם האדם עושה זאת בשקט, בשלווה או בקולניות)
5. ביטחון עצמי
6. יכולת הקשבה לאחר
7. סבלנות

תרגילי צוות
בחלק זה נחלק את כל המשתתפים לשתי קבוצות, לכל קבוצה יינתנו המשימות הבאות:
1. על הקבוצה להחזיק ידיים כך שייווצר “קשר אנושי” מסובך להתרה. לאחר שהקשר מספיק מסובך, על חברי הקבוצה להתיר את הקשר ללא שחרור ידיים.
2.  על חברי הקבוצה לאחוז ידיים ולעצום עיניים. המנחה יבקש מהם להסתדר בצורת משולש. בשלב הבא יתבקשו להסתדר בצורת מרובע.
3. המנחה יבקש מהמשתתפים להסתדר לפי סדר הגילאים מהקטן לגדול בשורה, מבלי לדבר!

 

4. קליטת עובד חדש טופס מידע לעובד

מסמכים נדרשים:
1. פנקס עבודה את הפנקס יש להנפיק בלשכת התעסוקה לנוער, בצירוף תמונה ואישור מרופא המשפחה כי הינך כשיר/ה לעבוד. (שימו לב הכוונה לפנקס עובד ולא לכרטיס עובד).
2. עליך להגיע עם צילום תעודת הזהות.
3. פרטי חשבון בנק: מספר סניף, מספר חשבון, שם הבנק.
4. חוזה עבודה חתום ע”י ההורים (חתימה בתחתית כל דף).

תלבושת לעבודה:
1. ג’ינס או מכנס בד שחור (חלק בלי קישוטים, לא טייץ, לא מכנסי טרנינג).
2. נעליים נוחות, שטוחות וסגורות, סוליית גומי למניעת החלקה, עדיף נעלי ספורט. דגש לנעליים לא יקרות כדי שלא תדאגו מכך שיהרסו.
3. בית הקפה יספק לכם חולצות ארומה. למשמרת הראשונה יש להגיע עם חולצה שחורה חלקה. דגש אין ללבוש חולצות בטן, או מכנסיים הנופלים מקו המותן.

נוהל רישום משמרות ועדכון:
סידור העבודה מתעדכן מידי שבוע בין הימים א’ עד ג’. יש להגיש בקשות למשמרות באופן אישי או לרשום בלוח
המודעות או באמצעות הטלפון (לבקש אחמ”ש).
סידור העבודה מתפרסם ביום חמישי אחר הצהריים, ניתן לקבלו גם במענה הקולי.